Mitä brändi oikeastaan tarkoittaa?
Mitä brändi oikeastaan tarkoittaa?
Brändistä puhutaan paljon, mutta usein se ymmärretään väärin. Logo ja visuaalinen ilme ovat brändin osia, mutta eivät sen ydin. Brändi syntyy siitä, millainen tunne yrityksestä jää asiakkaan mieleen.
”Brändi ei ole sitä, mitä yritys sanoo olevansa, vaan sitä mitä asiakkaat kokevat sen olevan.”
Brändi muodostuu ihmisen sisällä. Kokemus ohjaa päätöksiä tiedostamatta:
vaikuttaako yritys luotettavalta?
tuntuuko se läheiseltä ja ymmärtävältä?
haluanko palata?
Brändi on yrityksen identiteetti
Se koostuu:
tavasta kohdata asiakas
siitä, miten puhutaan
siitä, miltä asiat näyttävät
lupauksista ja teoista
Jokainen kohtaaminen rakentaa tai murentaa brändiä.
Miksi brändiä kannattaa johtaa?
Kun brändi on kirkas ja johdonmukainen:
asiakkaan on helppo valita
työnantajamielikuva vahvistuu
hinnoitteluun tulee joustoa
yrityksen arvo kasvaa
Brändi ei synny julisteesta, vaan kokemuksesta. Hyvä brändi tuntuu oikealta heti.